Langset Maritime - Totalleverandør innen trening, utdanning og sertifisering
Sertifisering av arbeidsbåter skal gjøres av godkjente foretak, og Langset Maritime er ett av foretakene som er godkjent her i landet. Etter 2021 ble antallet foretak som kunne sertifisere redusert fra 21 til 13, og Langset Maritime ble vurdert som så gode at de ble med videre.
Økt etterspørsel – ansetter flere
Langset Maritime har åtte ansatte ved hovedkontoret i Molde, en i Trondheim, i tillegg til et korps med instruktører og inspektører som driver med opplæring og sertifisering langs hele norskekysten. Økt etterspørsel har gjort at Langset Maritime har behov for flere folk.
– Mannskapet på en arbeidsbåt skal ha både sertifikat og sikkerhetsopplæring. For å ta unna etterspørselen faser vi inn åtte nye instruktører. Vi har også behov for å knytte til oss nye inspektører både i Trøndelag, på Nordvestlandet og nedover vestlandet, sier daglig leder Olav Myrseth Oterhals i Langset Maritime.
Spesialkurs til oppdrettsnæringa
Langset Maritime kan tilby spesialkurs innenfor både Arbeidstilsynets- og Sjøfartsdirektoratets virkeområde, og utvikler stadig nye kurs – gjerne på forespørsel fra kunder.
– Vi er totalleverandør til oppdrettsnæringa når det gjelder alt som har med båt å gjøre. For denne kundegruppen har vi blant annet laget et kurs som omfatter de fleste disipliner innen løfteoperasjoner. Vi ble oppfordret av aktører i næringa til å utvikle et slikt kurs, og det er nå tilgjengelig i markedet i august, forteller salgssjef Magne Oterhals i Langset Maritime.
Ranket som de beste på opplæring
– Vi er inne i en veldig fin utvikling. Når vi leverer tilbud blir vi vurdert, og store kunder rangerer oss som den beste leverandøren av maritim opplæring. Konkurrentene er gode, så vi er veldig fornøyd med å ranket som de beste. Samtidig er vi opptatt av å fortsette den gode utviklingen, og å bli enda bedre, sier Oterhals.
Arbeidstilsynet og Sjøfartsdirektoratet
Langset Maritime har også utviklet et kurs sammen med Noorsi. Dette er et kurs som dekker alle disipliner innenfor løfteoperasjoner som kommer under Sjøfartsdirektoratet og Arbeidstilsynet, og kurset er unikt i Norge.
– Havbruksnæringa har fått en del pålegg fra Sjøfartsdirektoratet og Arbeidstilsynet, og dette gjør at de må øke kompetansen internt. Det med kran er litt komplekst for denne næringa, ettersom kran på flåte kommer under Arbeidstilsynet, mens kran på båt kommer under Sjøfartsdirektoratet. Sammen med Noorsi har vi laget felles ressurs som dekker begge områder, og våre instruktører har både nautisk og kranfaglig bakgrunn, forteller Oterhals.
Spesialtilpasset for Salten Brann IKS
Ett av de selskapene som har fått opplæring i regi av Langset Maritime, er Salten Brann IKS i Bodø.
– Langset Maritime har vært hos oss og kjørt kurs. De lagde et spesialtilpasset kurs for oss slik at vi ikke måtte bruke en hel uke. Langset Maritime er de eneste i Norge som har tatt på seg å gjøre det på den måten, sier Bent Håvard Olsen, båtansvarlig Salten Brann IKS.
Kurset inneholder alle elementer som emneplanen for sikkerhetsopplæring inneholder, men ettersom behovet for undervisning var like stort innen alle områdene som kurset skal dekke, ble kurset skreddersydd.
Maritim sikkerhet
– Vi som er heltidskonstabler har mindre behov for å lære om førstehjelp og brannsikkerhet. Det har vi mer enn nok kunnskap om allerede. Det som går på maritim sikkerhet, som kameratredning, snuing av flåte, og generell sjøkunnskap, er vi imidlertid ikke spesielt gode på, sier Olsen, som er godt fornøyd med produktet de fikk.
Alle bestod eksamen
– Langset Maritime har gjort en kjempejobb, det var kjemperyddig og absolutt klasse over det de leverte. Vi fikk et nettbasert kurs i forkant slik at vi gikk gjennom alt. Så var det en dag med intensiv kursing. Den bestod av noen timer med klasseromsundervisning, og praktiske øvelser ute. Vi avsluttet med eksamen, og alle bestod, sier Bent Håvard Olsen.
Han sertifiserer
Pål Arne Vikhals er maritim inspektør i Langset Maritime. Sammen med Olav Myrseth Oterhals utfører han kontroll på båter slik at de kan sertifiseres. Kravet til sertifisering gjelder alle lasteskip og fiskebåter fra 8 meter og oppover, og Langset Maritime kan kontrollere båter opp til 15 meter.
Hvert femte år
– Under arbeidet med sertifisering tar vi fysiske kontroller på båtene. Vi kikker på tilstanden på båten og på utstyret om bord – blant annet om sikkerhetsutstyret er oppdatert. Under dette arbeidet følger vi et kontrollskjema fra Sjøfartsdirektoratet. En hovedkontroll skal skje hvert femte år, og så er det mellomkontroll hvert 2,5 år, forteller Vikhals.
Utsteder fartøyinstruks
Arbeidet innebærer mye reising langs hele kysten.
– Vi samler opp slik at vi tar mange båter når vi er ute på reise, og vi kontrollerer opptil ti på ei uke. En viktig del av jobben er også å rådgi kundene når det gjelder det de skal følge opp selv. Vi lager avviksliste, og når avvikene er lukket, utsteder vi fartøyinstruks, som er en godkjenning av båten, forteller Vikhals.
Rederier må ha sikkerhetssystem
Kennet Myklebust, teknisk direktør i Hofseth Maritime, er en av de som setter pris på rådgivning fra Langset Maritime. Hofseth Maritime driver med fiskeoppdrett i Storfjorden, og foredler avfallet på Midsund. Hovedkontoret til sjømatselskapet Hofseth International ligger i Ålesund.
Båtene er eid av selskapet Hofseth Aqua, mens fiskeoppdrettet drives i Hofseth Maritime.
Tidligere kunne båtene til et oppdrettsselskap kunne ligge i oppdrettsselskapet, men nå er det krav til at de skal ligge i et rederi, og dermed kommer Sjøfartsdirektoratet inn. Alle rederi må ha sikkerhetsstyringssystem som beskriver hvordan sikkerheten er ivaretatt.
Langset Maritime leverer både kurs, sertifisering og en del sikkerhetsstyringssystem til Hofseth.
– Langset Maritime passer på at vi er innenfor når det gjelder alle godkjenninger vi må ha, og vi er veldig godt fornøyd med tjenesten vi får. Det er en hel jobb å holde seg oppdatert, spesielt når det gjelder sertifisering. Langset Maritime er en god partner som orienterer oss om hva som skjer i bransjen generelt, og det synes vi er kjempeflott, sier Kennet Myklebust.
Kompetansesertifikat til Norcod
Torskeoppdrettsselskapet Norcod med hovedkontor i Trondheim, er et selskap i kraftig vekst. Norcod ble etablert i 2018, og ble børsnotert året etter. Selskapet har anlegg i Meløy kommune i Nordland og Frøya kommune i Trøndelag.
Nylig fikk de opplæring regi av Langset Maritime. Stian Myrvang er driftsleder i Frosvika i Meløy, og han var en av deltagerne på kurset.
Samlinger i Meløy og Frøya
– De fast ansatte driftsteknikerne våre må ha kompetansesertifikat Dekksoffiser klasse 6 innen 2024, og nå har alle hos oss dette på plass. Sertifikatet er krav fra sjømyndighetene, og ettersom det blir et pålegg som må dokumenteres, fant vi ut at vi ville være føre var, og unngå rushet som kommer neste år. Jeg tok også kurset selv, for jeg har en rolle som gjør at jeg er med en del aktivt ute i det daglige, forteller Myrvang.
Langset Maritime holdt kurs ved anleggene i Meløy og Frøya. Det var to samlinger på hver lokasjon, og totalt foregikk det over åtte-ni dager. I tillegg tok de 12 deltagerne eksamen etter hver samling.
Kurs og drift samtidig
– Langset Maritime var veldig fleksibel siden de kunne ta opplæringen ved våre lokaliteter. Det gjorde at vi slapp å reise, og vi kunne få opplæring samtidig som det er drift i anlegget. Undervisningen var en kombinasjon av Teamsmøter, e-opplæring og fysiske samlinger. Samlingene var delt opp etter tema, og det var e-opplæring før samling. Det var fint, for da var alle litt forberedt i forkant. Vi hadde også mulighet til å få tilbakemelding på oppgavene vi har gjort. Dette har vært veldig kurant, sier Myrvang.
Langset Maritime er de eneste som er godkjent til å levere alle maritime kurs innen D6. I porteføljen inngår det obligatoriske kurs, og det er krav til tilleggskompetanse.